En ekte kjøkkenplaprerblogg

søndag 29. august 2010

Mjaud snakker om milepæler


Det var her om dagen at Mjaud kom til en viktig milepæl i livet sitt. Med dette ordet i bakhodet stormet hun hjem for å sjekke ordet litt nøyere.
La meg se! M I L E P Æ L?

Wikipedia: En milepæl (av latin milliarium), også kalt milesten eller milestolpe, er et gammelt veimerke som stammer fra en romersk mil og skyldes at de gamle romerne i antikken stilte opp steiner på romerveiene for å markere distansen (1 000 pass eller tilsvarende ca. 1,482 km) som romerske legionærer marsjerte. Merkingen har trolig hatt med hviler og økter å gjøre. Disse steinene ble siden kjent som milepæler.
Milen og milepælene ble spredt utover hele Europa fra Roma, og er blant annet opphavet til dagens norske mil og mange andre. Ordet milepæl blir ofte brukt i dag som et delmål i et større prosjekt, eller en viktig hendelse. Slik blir dette uttrykket også brukt i Norge den dag i dag.
……..

Viktige hendelser i livet mitt. Det er det sannelig nok av.
De første husker jeg selvfølgelig ikke, men jeg har da fantasi.

Ligge i egen seng.(Det er enda tannmerker i den)

Gå på potte. (Den satt ofte fast når jeg reiste meg.)

Slutte med bleier (Jeg brukte vel tøybleier så der var nok mamma lykkelig.)

Første skoledag.(Skummel milepæl.)

Mitt første kyss.(Vått og lite givende. Jeg var stand-in for kjæresten hans og antakelig kysset vi bare fordi de andre gjorde det.)

Min første røyk(Stjal tre Long Fellow hos mamma, røkte alle og våknet opp tre timer senere med hodepine og dårlig samvittighet.)

Min første kjærlighetssorg. Det var vel Arne det. Jeg trodde vi var sammen helt til han skrev dette i minneboka mi: Når du blir gammel og ingen vil ha deg. Sett deg på taket og la kråka ta deg. (Takk for den, Arne.)

Konfirmasjon (Jeg husker best at presten la hånden på hodet til venninna mi. Hun hadde løstopp og den gled ned på den ene siden.)

Mitt første samleie.(Nja, her benytter jeg meg av taushetsplikten)

Min første (og eneste) hjemmealenefest.(Guttene drakk opp pappas barbervann og stinket Aqua Velva resten av kvelden.)

Da jeg flyttet hjemmefra.(jeg ble kjørt til lærerskolen og forlatt på en lurvete hybel med ei matte, en liten kasserolle og en stor, tung ryggsekk.) Ekkel milepæl egentlig.

Min første sommerjobb.(Jeg fik k jobb i en blomsterbutikk og ble oppsagt etter EN dag fordi jeg var lite respektfull mot en av byens rike damer)Egentlig var det hun som var frekk mot meg, men det var det ingen som trodde på.

Mitt første håndballmål.( Stolt som en høne.)

Oi. Sannelig har jeg mange milepæler. Skal jeg ta med første gang jeg spiste pizza, tro? Huff, da må jeg ta med første gang jeg spiste pølser, ketchup, popkorn, softis og alt det andre jeg har smakt på. Det blir for langt så jeg kjører det sammen i en matmilepæl.

La meg tenke.  Utover i livet mitt har det nok vært mange flere av disse pælene, så jeg får velge:

Da jeg giftet meg. Vi giftet oss hos byfogden sammen med et vennepar og sorenskriveren tok feil av oss og holdt på å gifte venninna mi bort med min mann. Jeg husker fremdeles den knusktørre gullranken som hang ned fra bokhyllen hans. Burde jeg ha skjønt hvor det bar hen allerede da? Symbolikken liksom.

Da jeg fødte mitt første barn.(Jordmoren var en ugift gammeljomfru og hadde ingen meddynk med meg. Hun lever fremdeles og går med rullator.) Jeg kan hevne meg hvis jeg vil. Sneie borti henne med bilen for eksempel.

Milepæler fremover blir det vel flere av, men jeg vet ikke om jeg orker å tenke på dem.

Forresten så glemte jeg å fortelle om milepælen som fikk meg til å skrive dette.

Altså. Jeg var en tur i byen på fredag og siden jeg som vanlig er for lat til å gå hjem igjen, valgte jeg å ta bussen. Det angrer jeg på i dag. Milepælen, spør du.  Bussjåføren spurte meg om jeg skulle ha honnørbillett.  Frekt hva?

3 kommentarer:

Sirenia sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Sny sa...

He he, ja Mjaud får sagt det. FL er treg å komme inn på og jeg savner fellesskapet vi hadde på gammelbloggen.

Sirenia sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Tilpasset søk